onsdag 25 april 2012

Nytt träningsår

I måndags började mitt träningsår om från noll igen så nu är det en del träning som man har framför sig. Måste säga att det känns riktigt gött att vara igång efter någon vecka med mindre träning där enda fokus har varit att vila skallen men också kroppen. Det där med att vila kroppen har olika innebörd för olika individer. Under mina två veckor utan planerad träning som benämns viloveckor har jag vilat helt från fysisk aktivitet 5 dagar. Att helt sluta träna under en längre tid passar inte mig något vidare jag mår dåligt av det främst fysiskt. Den träning jag har bedrivit är dock helt utan krav på prestation det är enbart ett återhämtnings syfte och ett syfte till, att vänja benen vid löpning.
Det är viktigt att man inte börjar dunka på för fula muggar direkt så här på det nya träningsåret men det är lätt hänt. Jag är ivrig att komma igång och har höstens barmarks träning i minnet. Den stora skillnaden är dock att den fysiska statusen inte är lika på våren som på hösten. Jag ser mig själv som bra mycket skörare på våren då kroppen inte alls är van vid den hårda barmarks träninge som sliter bra mycket mer än skidåkningen. Den första tiden på detta nya träningsår handlar således om att ta sin in i träningsåret på bästa sätt och minska risken för komplikationer så gott det går. Det gäller att vara lagom hård mot kroppen i detta skede. Uppstarten av barmarks träningen brukar vara hårt för kroppen och det ska den vara. Det är dock skillnad på hård och skadlig, mycket träningsverk kommet det bli men jag vill inte ådra mig någonting som skapar problem. Det har dock hänt några gånger men man blir ju allt klokare med åren ?
Idag blev det ett pass på recern på fm med ett gäng andra skidåkare här i Falun. Det blev som sig bör en del kraftmätningar genom ivrigt spurtande vid ortsnamnsskyltarna och också en hungrig mage mot slutet av passet, allt enligt förväntan.
   
Kände mig snabb i mina Axa cykelkläder idag :-)

Höööj Bossel Jimmie

Inga kommentarer: