fredag 16 september 2011

Bilder och slutrapport av Andermatt

Igår kväll ställde jag ut fötterna på svensk mark igen efter 10 dagars träningsläger i Schweiziska Andermatt. Det är en kanonfin lite alp stad/by som ligger ganska så mitt i landet. Andermatt ligger på en platå i en dalgång med höga berg som ger en fin inramning och många fina backar att träna i.



Vi har varierat träningen mellan rullskidor klassiskt och skate, stavgång, lite styrka och som på bilden ovan löpning. Det har blivit många träningsmil med en hänförande utsikt och vi hade fantastisk tur med vädret. Soligt och fint de flesta dagar med temperaturer över 25 grader varmt på eftermiddagen


Foto: Erik Nilsson Sports Management

På bilden ovan ser ni Rikard Andreasson, mig och Oskar Svärd när vi kör på en rullskidbana som fanns i Realp ca 1 mil från vårat boende. Ett utav flera tre timmars pass som vi genomförde började vid vårat boende, gick via rullskidbanan i Realp och avslutades sedan med åkning upp till Furka passet som ha sin topp på ca 2400 meters höjd. Den riktitga stigningen upp emot passet tog 1.30 timmar att klättra uppför, det va alldelens sagolikt fint.


Foto: Erik Nilsson Sports Management

På bilden ovan kör vi intervaller i backen som går upp till Furka passet. Den höga höjden kändes gött i kroppen kan jag lova.


Foto: Erik Nilsson Sports Management

Här är jag på ett distanspass åter igen i Furka backen och som synes så är vädret riktigt bra. Det var bara att åka och njuta av solen och den fina backen som slingrade sig uppför berget.


På bilden, övre raden från vänster: Jimmie Johnsson, Anton Sjöholm, Oskar Svärd och Erik Nilsson (coach och kordinator), undre raden från vänster Jenny Hansson, Susanne Nyström och Rikard Andreasson.

Hela gänget som var på lägret synes på bilden ovan och vi hade det riktigt trevligt under våran vistelse tillsammans i Andermatt. Vi är ett härligt gäng som inspirerar varandra och det är sällan långt till skratt. Alla bjuder på sig själv och jag tycker att team känslan börjar infinna sig riktitg bra.
För min egen del så gick hela lägret enligt planen och jag kunde genomföra alla pass på ett sätt som jag ville. Vi hade en bra blandning av högintensiva och lågintensiva pass och nu är kroppen lagomt sliten men långt ifrån körd i botten. Jag har under årens lopp lärt mig att det finns dagar efter ett läger också och att bara borra ner huvudet och köra på ett läger för att sedan vara körd i botten håller inte i längden. Det kan man göra ibland men denna tiden på året är inte rätt läge för det tycker jag.
Den höga höjden var en ny upplevelse för mig och jag måste säga att den va både positiv och lärorik. Det va häftigt att känna på hur höjden verkligen känns i kroppen när man tränar. För min del så verkar den kritiska punkten ligga kring 2000m då känns det verkligen i kroppen och det börjar bli ont om syre. Det va också en speciell men ganska så skön känsla att köra intervaller på den höga höjden. Man behövde inte hålla samma höga fart som hemma här i Sverige. Man kunde hålla ett lägre tempo och ändå få upp pulsen vilket innebar att det var lättare att fokusera mycket på tekniken.
Som helhet så är jag mycket nöjd med lägret i Andermatt och jag hoppas verkligen att det är ett ställe jag kommer tillbaka till i framtiden.
Fredag innebär ju också att det skall levereras en låt så klicka här för att höra veckans bidrag.

Trevlig helg på er.

Höööj Jimmie

1 kommentar:

Maja sa...

Vad fint ni verkar ha haft det, och grattis till din plats i teamet! Läste om dig i vasalöparen igår också, kul!
Jag fortsätter hålla koll på bloggen och blir inspirerad till min egen träning.
Kram Maja