måndag 11 januari 2010

15 km klassiskt i Åsarna, en analys ?

För den som är intresserad kommer här en lite redogörelse av mitt lopp igår. Men förs en beskrivning av banan som på grund av kylan var uppflyttad till lite högre breddgrader. Man kan säga att banan milbanan som det var, var tvådelad där de första 5 kilometrarna var lättåkta med stakning eller stakning med frånskjut som dominerande stil på åkningen. Därefter så blev de avslutande 5 kilometrarna mer kuperade och partiet mellan 6och 7km var bitvis riktigt lurigt tekniskt då det var kurvigt och utför. Från 7 km och in till varvningen var det riktigt fin skidåkning som gällde med mycket fina partier av diagonalåkning där man verkligen kunde åka ut och få ett bra driv under laggen. När vi åkt ett varv på milbanan så åkte vi den sista delen den luriga och kuperade 5:an igen.
Loppet
Jag började loppet ganska så kontrollerat och försökte att inte stressa vilket jag tycker att jag lyckades med bra, jag hade bra tryck i stakningen på den lättåkta delen och kom ganska så snabbt ikapp norrmannen som startade framför mig.
När jag sedan gick in i den mer kuperade delen av banan så fick jag in flytet bra ganska så omgående och åkte skidor utan att stressa. Klarade det kluriga partiet mellan 6-7 km bra och bombade sedan vidare in mot varvningen. Där hörde jag att jag låg med ganska så bar bland de som hade passerat och det gav så klart energi till systemen. När alla hade passerat varvningen låg jag på en 20:de plats men det visste jag ju inte då.
Hur som helst så for jag ut på de avslutande 5 km och jag kände att jag återhämtade mig bra i det lite lättåkta partiet efter varvningen. Jag höll farten bra kändes det som och klarade åter igen alla luriga kurvor mellan 6-7 km sedan var det bara att öppna spjällen och åka på i backarna in mot mål, var riktigt sliten mellan 13-14 km men tycker att jag höll ihop det hela bra och gjorde en bra avslutande kilometer och slutade alltså på en 15:de plats 4 bland de svenskar som var med.
Det känns skönt att jag plockade 5 placeringar på de avslutande 5 km, det tyder på att orken finns där:-)

Annars då har han bara slöat idag tänker ni, självklart inte jag tog och luftade skate grejorna mitt på dagen idag. Skönt glidarpass i solsken, GÖTT DÄ


Bilden är från målgången i Boden tidigare i vintras men jag
tror att jag såg ungefär likadan ut igår.

// Jimmie Johnsson

Inga kommentarer: