tisdag 20 april 2010

Min säsong i text och bilder

När jag blickar tillbaka på den gångna säsongen så kan jag konstatera att det med råge är min bästa säsong hittills som senior, detta är förstås mycket glädjande och inspirerande inför kommande säsonger. Jag gjorde en del förändringar inför denna säsongen och det gav resultat direkt hur skönt är inte det, jag kan säga att det är ,GÖTT DÄÄÄÄÄ.
Början av säsongen var lite småseg som vanligt kan man väl säga, hade inte åkt så mycket skidor än och hade inte tävlingstempot i kroppen. Men på den andar Sverige cup tävlingen i Boden 15km klassiskt lossnade det ordentligt och jag bevisade för alla men inte minst för mig själv vilken kapacitet jag har och det var riktigt skönt. Jag tog min första pall placering i en senior Sverige cup då jag kom 3:a 2 tiondelar ifrån andra platsen.
Nästa viktiga race var i skandinaviska cupen i Åsarna då det var 15km klassiskt som gällde igen. Där blev jag 15:de man och 4:a bland svenskarna och bevisade återigen min kapacitet. Dessa resultat ledde så småningom fram till att jag stod på startlinjen i Otepääs världscup tävling och det är bland det häftigaste jag gjort i skidväg kan jag säga, vilken inramning och tryck runtom banan. Resultatet i Otepää går man inte till historieböckerna med direkt min 53:dje plats ger ingen skrämselhicka till någon, men jag vet ju att mina förberedelser var lång ifrån optimala med en lång resa dagen innan och ankomst till hotellet 23.30 dagen innan tävling. Jag är grymt nöjd att jag fick chansen och att jag tog den.
Efter Otepää hamnade jag i ett litet dilemma, skulle jag följa min säsongsplan och åka till Italien för en lite långloppsturne i veckan efter Otepää eller skulle jag fortsätta att köra de traditionella tävlingarna. Jag valde att följa min säsongsplan och drog på långloppsturne. Detta medförde emellertid att jag inte fick någon mera chans att åka i den blågula dräkten denna säsong och kanske att jag fick en långloppsstämpel på mig som jag måste försöka att tvätta bort om jag skall få några mera chanser.
Italien resan blev till hälften lyckad då jag första helgen tävlade i Millegrobbe loppen en tvådagars tävling där jag kom 1:a första dagen på 3okm i den klassiska stilen och 4:a dagen efter i den fria stilen över 30km. Efter detta var det dags för Marcialonga som jag inte tänker kommentera mera än att jag är grymt nöjd med min egen insatts utifrån de förutsättningar som arrangörena gav mig och att jag är grymt besviken på de oproffsiga arrangörerna. Jag slutade som blygsam 22:a.
När jag kom hem väntade långloppen här hemma i Sverige och min resultatrad där blev 1:a,1:a,2:a,29:a. Min 29:onde plats var tyvärr i vasaloppet som var lite av säsongens höjdpunkt för min del. Formen var som bortblåst och kroppen ville inte alls åka så fort som jag ville, det va bara att bita i det sura äpplet och grisa på de 90kilometrarna in i mål. Efter vasan blev jag sjuk och hela min resterande säsong dog tyvärr ut.
Jag kan dock inte vara bitter över mitt resultat i vasaloppet då jag hade en fantastisk säsong nästan ända fram till då. Jag har känt mig i form i stort sett från Boden tävlingarna i början på vintern tills någon vecka innan vasaloppet, det måste jag vara nöjd med. Jag är full av inspiration och motivation inför det som komma skall nu, det vill säga en J##LA massa hård träning.

Tack alla som hjälpt mig och stöttat mig denna säsongen, ni vet vilka ni är och ni är guld värda, det går inte utan er.
Här nedan följer några bilder från säsongen som varit.



Jag fick vid några tillfällen sträcka armarna i luften.....
... och kliva upp överst på pallen.

Jag gjorde en kul resa till Italien med ett härligt gäng.

Det var en bra säsong för min klubb Falun Borlänge SK
Jag försökte att imponera lite grann.

Jag tog min första pall placering i en Sverigecup.
Tack för denna säsong: Bossel Jimmie Gustav Björn Johnsson




3 kommentarer:

Anonym sa...

Nu jäklar Jimmie laddar vi för nya säsong, nya framgångar och nya möjligheter.

ps jag gillar bilder med dig och farbrorn i blå jacka bäst ds

/Coach J

Jimpa sa...

Ja nu jäklar kör vi!!!

KINGEN sa...

Det är nu det roliga börjar, eller hur.