måndag 25 april 2011

Det rullar igång igen

Den organiserade träningen har legat nere under ca 2 veckor och så även denna blogg kan man tyck men nu rullar det igång igen. Idag är det v 17 vilket för min del innebär att det nya träningsåret börjar och då även den noggrant planerade träningen. Jag måste säga att det efter ca 2 veckors flum nu känns väldigt skönt att den inrutade träningsvardagen tar vid igen, jag vill komma igång på alvar nu det känns i hela kroppen.
I och med att det nya tränings året tar sin början kan det ju också vara läge att summera det gamla och det har jag givetvis också gjort. Mina reflektioner kring det som har varit är att jag har gjort några riktigt bra tävlingar under vintern men också några mindre bra. Jag känner att jag denna vinter utvecklats på olika plan och främst skulle jag vilja säga att jag utvecklats på det mentala planet. Man kan säga att jag har hitta min identitet som skidåkare och blivit lite tryggare i den jag är. Även om skidåkning är en fysisk sport så har den mentala biten en viktig plats i det pussel som måste vara helt för att man skall lyckas i spåret. Jag känner också att jag utvecklats rent fysiskt men jag skulle vilja lyfta fram den mentala biten i detta sammanhang.
Resultaten har som sagt varit blandade men jag kan ändå summera säsongen med att jag gjort mitt livs bästa skate lopp över 15km i och med min 6:e plats i serigecupen i åsarna och dagen innan blev det pers i sprint i seniorsammanhang med en 9:e plats i klassisk stil. Det blev också några sköna segrar i nationella långlopp, dessa är jag så klart också nöjd med.
Den riktigt bittra botten på denna säsong va att jag blev sjuk och bröt Marcialong och således också missade SM veckan i och med sjukdommen. Även vasaloppet där jag blev 22:a är en besvikelse. Efter målgången där den först söndagen i mars hade jag inga höga tankar om mig själv kan jag säga. De efterföljande dagarna blev ett litet krig mot alla tankar som for genom huvudet. Detta ser jag dock som en nyttig erfarenhet och några saker ur detta kan jag ta med mig in i framtiden och dra nytta av.
Nu är det som sagt nytt tränings år och nya tag. Det först passet blev ett cykelpass med ett skönt gäng i ett grymt bra väder. Varken benen eller orken va på topp men det är precis så det skall vara denna tiden på året. Mitt prestationsfokus låg på vinterns aktiviteter så jag kunde med lätthet se några ryggar då och då under detta pass. Bara att plocka fram några sköna minnen från vintern och ignorera syran i benen.

Hööööj Bossel Jimmie Johnsson

Inga kommentarer: