torsdag 28 juni 2012

Då va det ett tag sedan sist

Midsommar är förbi och det blev som sig bör firande i Dalarna. Det tycker jag hör ihop med varanra så det känns bra att vara i "rätt" län när det är midsommar. Annars tycker jag att sommaren inte riktigt har kommit igång. Det är ömsom vart och omsöm kallt för årstiden. Súmman av det hela gör dock att det blir ett ganska så bra träningsväder.
Träningen ja, den rullar på även om jag de senaste veckorna ha fått modifiera planen lite. Jag måste erkänna att det känns att man inte är pur ung längre. Förr kunde jag misshandla kroppen med träning hur jag ville och det fanns liksom inget som satte stop för galenskapen, det va kör bara kör. Det jag upplever nu är att kroppen är något skörare och att jag måste vara lite mera noga med planeringen och variationen i träningen. Detta behöver i sin tur inte leda till att jag tränar mindre eller inte lika hårt, snarare tvärt om. Förr hade jag lätt för att fastna lite i olika mönster och det blev mycket av samma i träningen. NU när jag "tvingas" variera träningen lite mera så blir jag mer allroundtränad och kanske på så vis även en bättre längdskidåkare i det långa loppet. Jag tror dock att det är viktitg att komma ihåg att man inte prioriterar variation i träningen framför kvalitet i träningen. Jag har aldrig varit speciellt mycket för det där med variation i träningen utan bara velat träna det som verkligen ger någonting. Ensidighet i träningen har aldrig skrämt mig. Jag kör gärna samma pass flera dagar i veckan om jag vet att jag blir bra av det än att lägga fokus på att variera passen för att hålla motivationen uppe och bli halvbra.
Hur skall jag summera detta nu då? jo jag tror numera på lite varierad och målmedveten träning där fokus ligger på att passen skall ge någonting. Jag har kul på träningen då jag känner att det jag gör gör mig till en bättre skidåkare. Huvudanledningen till att jag åker skidor är alltså inte att jag ska ha kul utan jag skall bli riktitg bra för då blir det kul.
Nu laddar jag för en löpar weekend i Stockholm. Det är salomon trail tour som skall löpas i trakterna kring globen. Det blir att komma iväg och bryta lite ny tävlingsmark. Det blir så klart också kul att träffa alla i Team Exspirit som kommer att finnas på plats.

// Bossel Jimmie

Inga kommentarer: